Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa

 

Znalezione obrazy dla zapytania NPRC logo

Nasza szkoła  realizowała działania w ramach  Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa, z którego otrzymaliśmy fundusze  na zakup książek do biblioteki szkolnej. Głównym celem  i założeniem programu  jest promowanie i wspieranie rozwoju czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży. Zakupione  tytuły książek, które wzbogaciły księgozbiór biblioteczny  są  propozycją   uczniów, wychowawców, nauczycieli oraz rodziców.  Przygotowana wystawa  „ nowości wydawniczych”  cieszyła się ogromnym zainteresowaniem.

W ramach programu zakupiono do biblioteki szkolnej 1009 egzemplarzy książek (literatura obyczajowa, młodzieżowa, fantastyka, popularno-naukowa, biografie, lektury…).  Książki są już dostępne do wypożyczenia w bibliotece szkolnej. Zapraszamy do korzystania z nowości!  Życzymy miłej lektury!

Realizacja programu rozpoczęła się już w maju 2018 r. Przeprowadzono konsultacje z uczniami, rodzicami, nauczycielami, Biblioteką Publiczną i Pedagogiczną w sprawie listy ciekawych książek. Rozpoczęto zakupy nowości książkowych.

Do największych projektów czytelniczych promujących czytelnictwo, zrealizowanych w szkole w ramach Priorytetu 3 Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa należą:

  1. „Zacznij dzień ze Świerszczykiem” rozpoczynanie każdego dnia czytaniem fragmentów artykułów z czasopisma
  2. „Czytanie łączy pokolenia” – czytanie książek przez dorosłych (dyrekcję, rodziców, pielęgniarkę szkolną i innych pracowników szkoły).
  3. Starsi młodszym- czytanie książek młodszym dzieciom przez starszych uczniów.
  4. Akcja „Komiks na przerwę”.
  5. Spotkanie autorskie z Wiesławem Drabikiem- pisarzem dla dzieci.
  6. Spotkanie autorskie z Martą Trojanowska – autorką książek dla dzieci.
  7. Spotkanie czytelnicze  z Adrianem Wójcikiem z radia Eska.
  8. Impreza czytelnicza – XVII Ogólnopolski Tydzień Czytania Dzieciom.
  9. Impreza czytelnicza  – Pasowanie na czytelnika uczniów klas drugich.
  10. Impreza czytelnicza – Święto Misia.
  11. Konkursy plastyczne – m.in. „Mój ulubiony bohater książkowy”, „Zakładka do książki”, „Projekt wymyślonej przez siebie postaci fantastycznej”.
  12. Wystawy nowości książkowych.
  13. Lekcje biblioteczne dla uczniów klas pierwszych i drugich.
  14. „Warto czytać, bo…”- uczniowie klas III i IV podczas zajęć w bibliotece obejrzeli prezentację multimedialną, uzupełnili mapę myśli związaną z korzyściami płynącymi z czytania książek. Wysłuchali fragmentu książki, a następnie wzięli udział w konkursie na napisanie zakończenia tej książki.
  15. Udział uczniów w „Dwójkowej Akademii Czytelnika „ organizowanej przez BP Filia nr 2 w Radomiu.
  16. Udział w zajęciach bibliotecznych  organizowanych przez pracowników BP Filia nr 2.
  17. Projekty czytelnicze realizowane w każdej klasie:

Kl. I „Czytanie na drugie śniadanie” .

Po  przeczytaniu  całej książki  lub jej fragmentów   uczniowie wykonali do niej  ilustrację.

Kl.II – Smakolandia

Po zapoznaniu dzieci z wierszami wybranych poetów ,uczniowie uczyli się wiersza na pamięć  i zaprezentowali  je na forum wszystkich klas.

Kl.III- Pluszowy deser

Po  przeczytaniu  całej książki  lub jej fragmentów  uczniowie  wykonali makiety przedstawiające sceny z książki „Dzieci Z Bullerbyn”.

Kl. IV- Pożeracze książek

Po  przeczytaniu  całej książki  lub jej fragmentów  każda klasa wykonała plakat reklamowy tej książki.

  1. V- Słodkie co nieco

Co było dalej….? – uczniowie napisali ciąg dalszy wysłuchanego fragmentu książki.

Kl.VI- Przystawka literacka

Po zapoznaniu się z  życiorysem i twórczością Zbigniewa Herberta  uczniowie wykonali gazetki i prezentacje multimedialne.

Kl.VII- Przepis na czytanie – turniej o tytuł Masterchefa Literackiej Kuchni

Uczniowie po przeczytaniu książki przygotowali scenki teatralne.

Kl.VIII- Smakowite kąski 

Uczniowie wykonali audiobooki do wybranej książki.

14 grudnia  2018 r. odbyło się uroczyste podsumowanie realizacji Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa, podczas którego uczniowie klas I-VIII zaprezentowali swoje działania w ramach projektu „ Apetyt na czytanie”. Były recytacje wierszy, wystawy rysunków , plakatów. Uczniowie obejrzeli scenki teatralne, wysłuchali audiobooków . Wszystkie prace były wykonane na podstawie książek z księgozbioru szkolnej biblioteki.

Miło było popatrzeć jaka radość panowała wśród uczniów. Mamy nadzieję, iż zapał ten nie opuści naszych czytelników do końca roku szkolnego.